جمعه , ۳ آذر ۱۳۹۶
خانه | پژوهش | پائو بوسکاتو | برتری غریزه یا عقلانیت در عکاسی خیابانی

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید

پائو بوسکاتو | برتری غریزه یا عقلانیت در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو | غریزه یا عقلانیت کدام یک در عکاسی خیابانی برتر است
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت اول

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش

پائو بوسکاتو  Pau Buscató

عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسان‌ها با محیط شهری، ناهنجاری‌های اجتماعی و… مانند کلماتی هستند که با ترکیب عناصر محیط شهری تبدیل به یک جمله معنادار شده و ماهیت سوژه را دستخوش تغییر می‌کنند. لحظه قطعی، نیش‌دار، غیر منتظره، و یا طناز از ویژگی‌های عکاسی خیابانی بوده و عکاس را مجاب به تخیل کردن می‌کند. پائو بوسکاتو با صرف زمان زیاد و پرسه در گوشه کنار شهر سعی بر شکار این لحظات داشته و جزئیات عکس را با استفاده از نگاه طناز خود در کنار هم قرار می‌دهد.1d137dbe ea23 4acc a734 020a8da5f05e آن ظرافت‌هایی که ما اغلب در زندگی روزمره شلوغ و خالی از ‌تأمل از آن چشم‌پوشی می‌کنیم، دست‌مایه سوژه عکاسی پائو بوسکاتو عکاس خیابانی اسپانیایی شده است.
عکاسی پائو بسیار باز است و اجازه می‌دهد تخیل و دریافت‌های ناگهانی از محیط او را هدایت کند. او به دنبال آن دسته از جزئیات اتفاقی است که یک رویداد عادی را به یک چیز خارق‌العاده تبدیل کند.0e5e64ed 3a17 42bc 986e 18f7dbfde180 عکس‌های او استیج (صحنه‌سازی شده) نیستند و معمولاً در محیط‌های پر هرج و مرج شهری گرفته شده‌اند. او سعی می‌کند بخش‌های کوچکی از ظرافت و طنزی که اغلب در زندگی روزانه اتفاق می‌افتد را نشان دهد.P1 07 او می‌گوید: « رویکرد من به عکاسی خیابانی بسیار شهودی است، و من همیشه ترجیح می‌دهم کار خودم را برای به ثمر نشستن رها کنم، بدون اینکه جهت خاصی به آن بدهم. من دوست دارم یک اتاق به آن بدهم تا خودش در آن نفس بکشد و رشد ذاتی داشته باشد. این یعنی کارهای من در قالب پروژه یا مجموعه‌ نیست، عکس‌های من فقط باید به عنوان یک مجموعه لحظات یخ‌زده و یا یک عکس فوری دیده شوند.aeca1889 fa24 4521 b9ac 153c4c2b019e یک روش اساسی در دریافت ناگهانی من از محیط وجود دارد که منجر به عکس گرفتن من می‌شود. این روش کار اغلب این حس را به من منتقل می‌کند که من هم یکی از تماشاگرها هستم. اما صرف نظر از اینکه غریزه یا عقلانیت کدام یک در عکاسی خیابانی برتر است، عکاسی خیابانی همیشه نیازمند صرف زمان زیاد، کار سخت و طولانی برای جمع‌آوری قطعات کوچک پازل برای ساخت یک عکس بزرگتری است که هنوز در ذهن من واضح نشده. آیا اصلاً یک تصویر بزرگتر وجود دارد؟P1 10 یکی از ویژگی‌های رایجی که تمام قطعات عکسم را به هم متصل می‌کند احتمالاً حس سرزندگی و شوخی‌طبعی است که همیشه در کارهای من حضور دارد. اگرچه عکاسی امر جدی است اما من صرفاً عکاسی خیابانی نمی‌کنم بلکه آن را بازی می‌کنم. این برای من یک بازی است، یک بازی که زندگی روزمره را به عنوان یک بوم در نظر گرفته و یک واقعیت انعطاف پذیرتر را ارائه می‌دهد که البته آشناتر و خارق‌العاده‌تر است. این، تکراری از ماندگاری و صبر و شکیبایی من در جست‌خیز فریم به فریم و سفر به یک خیابان مشخص، بارها و بارها و روزها پس از روزها، در یک حلقه هیجان انگیز با کمک خلاقیت و شانس نیز هست.P2 03 شاید بتوان به این گفته ریچارد سندلر مستندساز و عکاس خیابانی اشاره داشت که عکاسی خیابانی بسیار دشوار است. تعداد عکس‌های خوبی که که می‌گیرید در مقایسه با تعداد عکس‌های گرفته شده بسیار کم است. من فکر می‌کنم شما باید خاموش باشید، و اجازه بدهید که درک مستقیم شما از اطراف به طور کامل خودرو شود. حتی زمانی‌که خودتان را در موقعیتی قرار می‌دهید که موضوع واقعاً جالب باشد، هنوز هم دشوار است که تصویر خوبی داشته باشید، چرا که چگونگی قرار دادن موضوع در فریم، خودش به تنهایی یک مسئله بزرگ است. همچنین مردم در حال حرکت‌اند و چیزها هم حرکت می‌کنند، بنابراین سازماندهی آنها بسیار دشوار است.

برای همین است که من می‌گویم عکاسی خیابانی بهترین وسیله برای تسلیم در برابر شهود خویش است. بسیار شبیه مدیتیشن است، بدین معنی که شما در زمان حال قرار گرفته و به آن واکنش نشان می‌دهید. شخصاً سعی می‌کنم در زمان گرفتن عکس ذهنم را از افکار فرعی پاک کنم. در بدترین حالت یک تمرین روانشناختی و روانشناسی فوق‌العاده است و در بهترین حالت یک تصویر قانع کننده دریافت خواهید کرد.

هنگامی‌که شما تصاویر خوبی ثبت نکردید حداقل تجربه بودن در لحظه را در تمام روز داشته‌اید و این چیز بسیار خوبی است. و مانند هر فرم هنری دیگر، بر روی شما تمرکز می‌کند. در قسمت آینده به مواردی خواهیم پرداخت که بوسکاتو در عکاسی خیابانی به آنها تأکید ورزیده است.P2 19

پرونده قبلی آشنایی با عکاسان معاصر را در لینک زیر مشاهده کنید:

2010 Deictor 02 690x1031

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments

 

پیشنگاه , زمان می ایستد

نوشته‌های پیشنهادی

مسابقه عکاسی

مسابقه عکاسی برای دانش آموزان سراسر جهان

مسابقه عکاسی برای دانش آموزان سراسر جهان مهلت ارسال آثار ۱۳ آذر ۳۸ امین مسابقه ...

برایان تیلور

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.