یکشنبه , ۳۰ مهر ۱۳۹۶
خانه | پژوهش | سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت

بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت

سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم
سورئالیسم در عکس‌های من ری

نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر

surrealism2 جنبش سوررئالیسم پس از جنگ جهانی اول و به‌دنبال جنبش دادائیسم شکل گرفت، در واقع سوررئالیسم جنبشی بر ضد تمدن بود. هدف این جنبش تنها انقلاب فکری و هنری نبود، بلکه در عین حال انقلابی اجتماعی را در راستای رهایی کامل بشریت دنبال می‌کرد، به نیت رسیدن به جهان‌بینی تازه. این جنبش تحت تأثیر بحران نظام‌های مختلف تلقی جهان، در جستجوی اساس‌های تازه‌ای بودند، مانند معاصران مارکسیست‌شان و رومانتیک‌های قرن پیش، به فکر کشف قوانینی بودند که رهیافت تازه‌ای از انسان را بر آن‌ استوار کنند.surrealism1 طلایه‌دار این جنبش آندره برتون André Breton بود که خود تحت تأثیر تحقیقات فروید قرار داشت. این جنبش در سال ۱۹۲۲ به‌طور رسمی از فرانسه آغاز شد؛ که بازتابی از نابسامانی‌ها و آشفتگی‌های قرن بیستم به‌شمار می‌رفت.
این مکتب که در حوزه‌ی ادبیات و سپس نقاشی شروع به فعالیت کرده بود، کم‌کم در عرصه‌ی سینما که بستری مناسب برای پروراندن تخیل بود پا نهاد؛ و همین امر باعث شد تا سوررئالیسم تأثیر عمیقی بر عکاسی قرن بیستم بگذارد. با این حال عکاسان انگشت شماری مستقیماً با این جنبش سروکار داشتند که در این میان نمی‌توان تأثیر نقاشان دادائیست را بر آن‌ها منکر شد؛ نقاشانی همچون مارسل دوشان و فرانسوا پیکابیا.moholy nagy photogram2 در میان عکاسانی که از این جنبش تأثیر پذیرفتند می‎‌توان به لازلو موهولی ناگی Laszlo Moholy-Nagy اشاره کرد. طبق نظر وی: «دوربین موجوداتی را قابل رؤیت می‌سازد که نمی‌توان دید یا در ابزار موجود اپتیکال، چشم، در نمی‌آید؛ به عبارت دیگر دوربین عکاسی تکمیل کننده یا متمم ابزار اپتیکال، یعنی چشم است.» وی که یکی از اساتید باهاوس بود با سازمان‌بندی نور و سایه و شبکه‌بندی سایه‌ها اجسام را از قلمرو تخیل بیرون می‌کشید.man ray foto rayogramm در این میان نمی توان از من ری Man Ray چشم پوشی کرد. وی که با نویسندگان و شاعران مترقی و آنارشیست در ارتباط بود، در سبک شعرآوانگارد تجربه‌ورزی کرده و فعال سیاسی رادیکال شده بود، و در جنگ جهانی اول در گروه دادای نیویورک عضو شده بود. من ری با الهام از نقش‌مایه‌های ماشین‌وار در آثار نقاشانی همچون دوشان و پیکابیا به کار پرداخت و تصاویری را بدون استفاده از دوربین ثبت کرد و آنها را «ریوگراف» نامید. دادائیستی‌ترین عکس وی زمانی شکل گرفت که در حال عکاسی مد بود. طبق گفته‌ وی: «به طور اتفاقی قیف کوچک شیشه‌ای، پیمانه و دماسنج را داخل سینی روی کاغذ خیس عکس گذاشتم، نور را لحظه‌ای روشن کردم، تصویری در برابر چشمانم شکل گرفت که سایه نمای ساده اشیایی نبود که معمولاً در عکاسی مستقیم دیده می‌شود، بلکه فرمی واپیچیده و شکسته بخاطر عبور نور از شیشه‌ای بود که کم و بیش در تماس با سطح کاغذ قرار گرفته و در برابر پس زمینه سیاه برجسته شده بود که کم و بیش در تماس با سطح نور چراغ سیاه شده بود.» وی با این کار اشیای معمولی روزمره را به چیزهایی رازآلود تبدیل می‌ساخت.Man Ray 1922 Untitled Rayograph در قسمت‌های آینده با عکاسان دیگری که در این مکتب فعالیت می‌کردند آشنا خواهید شد.
منابع:
۱- مکتب‌های ادبی؛ ترجمه رضا سید حسینی، مؤسسه انتشارات نگاه.
۲-  عکاسی نمایی از مدرنیسم، نوشته‌ی ون درن کوک، ترجمه‌ی غلامحسین فتح‌الله نوری، حرفه هنرمند.man ray

قسمت‌های قبل از خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم را اینجا بخوانید:

Friedlander7

فرید لندر؛ عکاسِ بندباز | سورئالیسم در عکاسی خیابانی

فرید لندر عکاسی خیابانی را وارد ساحتی سوررئال کرد بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر لی فرید لندر Lee Friedlander رفتارش همچون یک بندباز است. پویایی درونی مناظر شهری …

۰ comments
PHOT MarMunkacsi 500 V 1

مارتین مونکاچی لحظه قطعی را پیش از برسون ثبت کرد

مارتین مونکاچی لحظه قطعی را پیش از برسون ثبت کرد! بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر مارتین مونکاچی martin munkacsiبه گفته‌ی جی. هربرت تایلر: «محتوا بسیار چشمگیر است. این …

۰ comments
alexander rodchenko

الکساندر رودچنکو ملغمه‌ای از مکتب‌های کوبیسم و فوتوریسم

الکساندر رودچنکو ملغمه‌ای از مکتب‌های کوبیسم و فوتوریسم بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر  الکساندر رودچنکو alexander rodchenko«در عکاسی نقطه دید قدیم حاکم است، زاویه دید انسانی که بر …

۰ comments
Franz Roh2

فتومونتاژ و عکاسی سورئالیسم در آثار فرانتس رو

فتومونتاژ و عکاسی سورئالیسم در آثار فرانتس رو بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر فرانتس رو franz roh زمانی که فرانتس رو در دانشگاه‌های لایپزیک، برلین، بازل و مونیخ ادبیات …

۰ comments
francis joseph bruguiere4

عکاسی انتزاعی با تاثیر پذیری از سبک همفامی

عکاسی انتزاعی با تاثیر پذیری از سبک همفامی فرانسیس جوزف بروگوئر Francis Joseph Bruguière بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر فرانسیس جوزف بروگوئر در زمینه‌های مختلف عکاسی فعالیت می‌کرد …

۰ comments
Robert Petschow2

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر روبرت پتسشو Robert Petschow جزء اولین عکاسانی است که از داخل بالن تصاویری را ثبت کرده است، …

۰ comments
imogen cunningham6

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ایموجن کانینگهام عکاسی که با خلق فرم‌های انتزاعی گیاهان به نزاع با …

۰ comments
edward weton11

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم|خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ادوارد وستون به عنوان یکی از استادان عکاسی قرن بیستم شناخته شده است. عکس‌های بسیار ارزشمندی از وی …

۰ comments
ralph steiner 2

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق تحت تاثیر  آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر رالف اشتاینر Ralph Steiner، …

۰ comments
paul strand 8

آنچه پل استرند را به فرانسیس پیکابیا پیوند می‌زند

آنچه پل استرند را به فرانسیس پیکابیا پیوند می‌زند و تاثیر پذیری عکس‌های پل استرند از نقاشی‌های فرانسیس پیکابیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم  | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر مجموعه‌ی پیش رو شامل بخشی از …

۰ comments
پیشنگاه , زمان می ایستد

نوشته‌های پیشنهادی

عکس بلیک لیتل

حفاظت، اعجاب و عسل در عکس‌های بلیک لیتل

حفاظت، اعجاب و عسل در آثار بلیک لیتل عکاس امریکایی سازمایه‌های کهن؛ شعبده‌های ماندگار مجله ...

پورتفولیو

پورتفولیو مواجهه بی‌واسطه با آثار هنرمندان

پورتفولیو ۲ گزارش تصویری نمایشگاه گروهی عکس در گالری محسن این هفته در گالری محسن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.