پنج شنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی | نقد | نگاهی به نمایشگاه عکس مهران مقیمی| زشتی یا زیبایی

نمایشگاه « درباره منظره» مهران مقیمی در  گالری ایرانشهر

نگاهی به نمایشگاه عکس مهران مقیمی| زشتی یا زیبایی

نقدی بر نمایشگاه « درباره منظره» مهران مقیمی در  گالری ایرانشهر
زشتی یا زیبایی
«کمال مطلوب در پیروزی هنر بر وحشت است.» (نیچه)

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

اسطوره زمانی پایان می‌پذیرد که پیوندی عقلانی میان انسان و جهان برقرار می‌شود. در این پیوند است که زنجیره‌ای از روابط مبتنی بر سود و زیان شکل می‌گیرد و انسان با تبیین عقلانی از جهان خود را برای غلبه بر آن آماده می‌کند.
ویرانی حاصل از تحرکات بشر در طبیعت امری نیست که از آن گفته نشده باشد. اما با توجه به گسترش روزافزون آن همه این گفتارها کافی به نظر نمی‌رسند.mehran moghimi iranshahr gallery 20
مهران مقیمی در نمایشگاه اخیر خود در گالری ایرانشهر، کارنمای عکاسی چهار ساله خود را به تماشا گذاشته است و در آن حاصل نگاهش پیرامون منظره را عرضه کرده‌است. نگاهی که خارج از چهارچوب تعریف شده منظره‌نگاری واقع شده‌است و آن را ضد منظره‌نگاری می‌خواند.
اما مقیمی در عین عکاسی در ژانر ضد منظره، از زیبایی‌شناسی عکاسی منظره‌نگار در آثار خود بهره برده است. او با عکاسی از مناظر تخریب‌شده، دستکاری‌شده و از بین رفته به شیوه‌ای زیبا، تصاویری را خلق کرده که مخاطب را به چالشی پیرامون خود دعوت می‌کند و این سوال را مطرح می‌کند که آیا من به عنوان مخاطب از دیدن این تصویر لذت بصری می‌برم؟ تصویری از درختی کج شده که به زیبایی در کادر مربع قرار گرفته است؟mehran moghimi iranshahr gallery 27
در این کارنما آثار مقیمی به چهار دسته مختلف طبقه‌بندی شده‌اند که در هریک از این مجموعه‌ها می‌توان رشد و بلوغ نگاه او را دید، که از عکاسی نئوتوپوگرافیستی یا نومنظره‌نگاری به سمت تعبیر و بیان شخصی خود از منظره رسیده‌است. تا جایی‌که از آزمون و خطا بیرون آمده و قاطعانه قاب‌های خود را از وسط به دو نیم کرده‌است.
مقیمی در مجموعه‌های اول خود از تصویر پانوراما برای بازتاب منظره استفاده کرده‌است که اصولا قطعی است مربوط به انواع منظره و به دلیل افقی بودن و کشیدگی کادر توان جای دادن بخش بیشتری از یک منظره را در خود دارد. مقیمی در این مجموعه دغدغه‌ای مشخص درباره ادراک تصویر و رابطه ذهن با چیستی تصویر بازنموده را دارد. رابطه‌ای که خود را در تکرار تصاویر با تغییرات زاویه عکس‌برداری نشان داده‌است.mehran moghimi iranshahr gallery 2
حذف کردن‌، قطع کردن‌ و از وضوح خارج کردن، تاریک کردن تصاویر و غیره همگی به او کمک کرده‌اند تا به تصاویری بیش و کم انتزاعی و یا بسیار کمینه‌گرا دست‌یابد، که دارای زیبایی بصری هستند. اما با دقت در موضوع که مناظرِ تخریب شده، ‌است ورق بر می‌گردد و چالش آغاز می‌شود. مقیمی این چالش را در چیدمان بزرگی که بر روی دیوار روبروی مخاطب انجام داده به نتیجه رسانده است و در آن قطعات متعدد این تخریب را در تصاویری زیبا و اغلب با کادری مربع با چاپ خوب و خاکستری‌های ملایم ارائه داده‌است.mehran moghimi iranshahr gallery 7
قطعاتی از درختان فرو افتاده، زمین‌های بایر و خشک‌شده، تنه‌های نیمه‌جان و بیمار درختان و …
در این چیدمان او تکلیف خود را با این زیبایی ویران و زشتی دل‌انگیز روشن کرده‌است. می‌توان از دیدن این تصاویر لذت برد و «واقعیت» سوژه را به کلی نادیده انگاشت.
او همچنین در مجموعه « آن‌جا که زمین آب را ملاقات می‌کند» که بر خلاف باقی نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های رنگی است، عکس‌هایش را از وسط به دونیم کرده و هر دو نیمه را جداگانه قاب نموده‌است. این عمل موجب شده در وهله اول فضای جدا افتادگی آب و زمین مورد تاکید واقع شود و در وهله دوم در ادراک یکباره آن خلل ایجاد شود. این برخورد با موضوع، بر خلاف تصاویر که ساده و سرراست، با یک استراتژی ساده در ارائه موجب شده اثر وارد حوزه معانی عقلانی زیبایی‌شناسانه گردد.mehran moghimi iranshahr gallery 37
تصویر اصلی که از مصب رودخانه‌هاست، یعنی جایی که آب و خشکی به هم می‌رسند واجد زیبایی کلاسیک منظره‌نگاری است، اما با شکستن آن در دو قاب جداگانه این زیبایی را دچار اختلال می‌کند. اما قدرت تاثیرگذاری و چالش برانگیز بودن آن از مجموعه درختان به مراتب کمتر است و بیشتر به سمت تزئینی بودن حرکت کرده.mehran moghimi iranshahr gallery 41
در میان مجموعه‌های مقیمی البته گرایشات وفادارانه‌تر به نئوتوپوگرافی نیز دیده می‌شود که مجموعه‌ای از مناظر دست‌ساخته بشر مانند آلونک‌های میان بیابان و فرودگاه‌های صحرایی، زمین‌های کشاورزی و … را نشان می‌دهد. این مجموعه البته هرچند به خودی خود مجموعه‌ی کاملی است، اما بیان شخصی عکاس در آن هنوز به شدت وامدار سنت‌های منظره نگاری غربی است. اما در آثار دیگرش به تدریج به زبان شخصی خود نزدیک شده‌است و فراتر از گفتمان تصویری عکس منظره‌نگار یا حتی ضد منظره‌نگاری حرکت کرده و به بیانی نزدیک شده‌است، که مخصوص به خود اوست. mehran moghimi iranshahr gallery 19
آغاز کردن از خواستگاه‌های هنر تثبیت شده غربی که موجد تمرین عملی و نظری است البته نقطه آغازین مناسبی برای یک هنرجو محسوب می‌شود، اما در مسیر هنر حرفه‌ای، تعداد افرادی که بتوانند از این سطح فراتر بروند کم است. این فرا روی مستلزم تمرکز، تعهد به عملی که انجام می‌شود، مطالعات نظری و عملی بسیار و همچنین توجه به نیازهای واقعی و تجربه زیستی دغدغه‌مند است و مقیمی در جهت رسیدن به آن گام برداشته‌است.

mehran moghimi iranshahr gallery 23

 

نقد نمایشگاه قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

Besharat Bohlooli Maysha 2

عکاسی در سفر نقدی بر نمایشگاه ماعیشا

عنوان این نمایشگاه « ماعیشا» است که به زبان سواحیلی به معنی زندگی است. زندگی که به روایت بشارت بهلولی از روند زیست ساده و نزدیک به طبیعت مردم تانزانیا گرفته شده. مردمانی که زیاد عمر نمی‌کنند، در فقر هستند اما نشاط و آرامشی طبیعی را با خود دارند.
سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

۰ comments
پیشنگاه , زمان می ایستد

نوشته‌های پیشنهادی

عکس بلیک لیتل

حفاظت، اعجاب و عسل در عکس‌های بلیک لیتل

سازمایه‌های کهن؛ شعبده‌های ماندگار گردآوری و برگردان: علیرضا بهارلو

موزه هنرهای معاصر

دستاوردهای موزه هنرهای معاصر تهران در گذر زمان

دستاوردهای موزه هنرهای معاصر تهران در گذر زمان موزه هنرهای معاصر تهران یکی از فعالترین ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.