شنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خانه | خبر | تهران مورخ تهران

تهران مورخ تهران

تندیس، افسانه جوادپور: «تهران مورخ تهران» عنوان نمایشگاهی‌ست از گل آرا جهانیان که در آن عکس‌هایی از سطح شهر تهران به نمایش درآمده است. این نمایشگاه از تاریخ ۲۶ تیرماه تا ۷ مردادماه در گالری اُ برگزار شد.

DSC 0027 300x169

در این نمایشگاه مجموعه تصاویری از بخش های مختلف یک شهر به نمایش در آمد که تنها، عنوان آن بر بیننده معلوم می کند که از تهران عکاسی شده است. عکسهایی از کالاهای مختلف انبار شده در انبارها، نماهایی از ساختمان های قدیمی و متروک و یا بناهای در حال ساخت،خیابان های زشت با آسفالت های تکه تکه و در بسیاری از قاب ها پوشیده شده با زباله ها و … ، که به سختی میتوان میان تمام تصاویر با هم وجه اشتراک دیگری یافت ، جز آنکه از یک شهر عکاسی شده اند.

DSC 0030 300x88

 

این روزها با توجه به حضور تمام وقتِ دوربین عکاسی در زندگی ما و عکسهایی که روزانه در رسانه های مختلف جمعی از شهرها و خیابان ها میبینیم، کار عکاس دشوارتر از پیش است او باید دقت و ظرافت بیشتری در تمام ساختار تصاویرش از جمله ترکیب بندی، زاویه دید و … دارا باشد تا بتواند وجه تمایزی با صدها عکسی که روزانه از شهر برداشته می‌شود ایجاد کند وگرنه عکاسی از شهر حرف تازه‌ای نخواهد داشت. علاوه بر ساختار بصری، عکس‌ها در دوره معاصر با توجه به تفکر و اندیشه ای که در پس آنها نهفته است معنا می یابند. خوانش یک مجموعه منحصر به تماشای آن نمیش‌ود و استیتمنت و ایده هنرمند نقشی اساسی در آن ایفا می‌کنند. تشخیص اینکه دغدغه هنرمند از ایجاد چنین مجموعه ای چیست از ترکیب این چند عنصر حاصل می شود.DSC 0032 300x201

به عنوان استیتمنت متنی از ” تمبر مصری ” نوشته ی اسیپ ماندلشتام برداشته شده که در انتهای آن می خوانیم: “… همچون گلّه‌ای از جانوران ذی‌شعور بی‌رهبر که برای هیجان دیوانه‌وار سونات زاده شدند” هنرمند اجزای شهر را اینچنین می‌بیند اما تصاویرش ویرانی و تباهی ای را نمایان می‌کند که خود در این‌باره می گوید ” نگاه ناامیدانه ای نداشته است و در پی نمایش طغیانی بوده است که از زیر زمین به سطح می آید و او زیبایی شناسی زشتی هایش را به تصویر می کشد. ” ( اما تا چه اندازه عکاس موفق شده است که زیبایی شناسی موردنظرش را به بیننده منتقل کند؟ و آیا عناصری که در تعریف زیبایی شناسی یک اثر باید وجود داشته باشد تا چه اندازه در این تصاویر قابل مشاهده است؟)

تهران موضوع تازه ای نیست (هر چند همچون سایر کلان شهرهای جهان لایه های پنهانی و زیر زمینی بسیاری دارد و کشف و به تصویر کشیدن هر یک می تواند حرف تازه ای را به بیننده بشناساند) پس صرفا عکاسی از مشکلات و کاستی ها آن اگر از عکاسی خبری هم فراتر رود به مجموعه ای مستند خواهد رسید.

DSC 0023 300x161

پیشنگاه , زمان می ایستد

نوشته‌های پیشنهادی

دیجیتال آرت فرهاد عزیزی در گالری هفت ثمر

برهم نمایی عکاسی و نقاشی در آثار دیجیتال آرت فرهاد عزیزی

لایه های دیجیتالی واقعیت نقدی بر نمایشگاه عکس‌های نقاشی گونه- فرهاد عزیزی- نگارخانه هفت ثمر ...

آندره کرتس

آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.