چهارشنبه , ۱ شهریور ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی | گزارش نمایشگاه (برگه 13)

گزارش نمایشگاه

نمایشگاهِ خوب، نمایشگاهِ مرده است!

آقای رییس جمهور

در این نمایشگاه آثار ۱۸ هنرمند از چهار نسل، در قالب‌هایی متنوع ارائه شده است. نقاشی، عکس، حجم، اینستالیشن، چاپ، کلاژ و ویدئو‌آرت. می‌توان گفت در این میان اثر کلاژ مهرداد محب‌علی با عنوان «جمهوریدن»،‌ اثر نقاشی نیکزاد نجومی (البته اصل این اثر هنوز به نمایشگاه نرسیده است) و اثر ...

ادامه نوشته

خط خطی‌های ذهن آوا شیرجعفری

آثار آوا شیرجعفری پیش از این طرح‌هایش،‌ بیشتر جنبه نقاشانه داشت و مملو از رنگ و سطح بود. می‌توان گفت این اولین تجربه نمایشگاهی وی با روحیه طراحانه است. او در این باره می‌گوید: «من هم‌چنان دغدغه نقاشی کردن و طراحی کردن را در اندازه‌های بزرگ دارم.  اما در کنار ...

ادامه نوشته

آبی‌وسفیدهای شافعی در سیحون

ايرج شافعی متولد ۱۳۴۱ است و از کودکی به نقاشی و سينما علاقمند بوده و نقاشی را زير نظر آيدين آغداشلو از سال ۱۳۶۳ دنبال کرده است و با حمايت معصومه سيحون نخستين نمايشگاهش را در سال ۱۳۶۵ در گالری سيحون برگزار کرده است. نقاشی‌های این مجموعه او ارتباطی با شخص معصومه سیحون ...

ادامه نوشته

ویستا در مدار صفر

استیتمنت کلی نمایشگاه در ارتباط با اثری است که همه این هشت نقاش با هم و در هجده بوم به سرانجام رسانده‌اند. ایده مرکزی این پروژه نخستین بار است که در ایران اجرا می‌شود و می‌توان گفت ارتباطی تنگاتنگ با موضوع پراکندگی سوژه دارد. آثار شخصی هر یک از نقاش‌های این مجموعه هم ...

ادامه نوشته

آثار هادی هزاوه ای در گالری شیرین

هادی هزاوه ای

«هادی» بودن؛ نگاهی به نمایشگاه آثار هادی هزاوه ای در گالری «شیرین» بودنِ اثر این قطعاتِ تکرار شونده، اگرچه یک دست و منظم در کنار هم چیده شده‌اند، اما هرکدام قصه خود را باز می‌گویند. این‌ها از تبار آجرهای «کارل اندره» نیستند. اگرچه قالب‌هایی یکسان آن‌ها را شکل داده است، اما ...

ادامه نوشته

حامد صحیحی در طراحان آزاد

باید گفت تاکنون بیشتر آثار حامد صحیحی خاصیت مجموعه‌ای داشته‌اند و نمایشگاه «یازش» را هم نمی‌توان خارج از این روال بررسی کرد. البته به گفته خود صحیحی این مجموعه بیش از دیگر کارهایش، قابلیت دیده شدن مجزا از هم را دارند. او درباره ارتباط  این مجموعه با کارهای قبلش می‌گوید: ...

ادامه نوشته

امین آقایی از پشت شکاف در

آثار امین آقایی در این مجموعه تنها از لکه‌های رنگی تشکیل شده؛ لکه‌های رنگی‌ای که به گفته خودش شکاف‌های برای دیدن گذشته هستند. او درباره فرم کارش می‌گوید: «فرم در این کارها برایم بسیار مهم بود و از آن گذشته ترتیب چیدمان کارهای این نمایشگاه به گونه‌ای است که در ...

ادامه نوشته

نمایشگاه «نو سیگنال» احسان ضیائی

در آثار احسان ضیائی فرم‌های خلاصه شده‌ای را می‌بینیم که از سطح بوم جدا شده‌اند؛ ناخواسته ذهن‌ام سراغ «کازمیر مالویچ»، هنرمند سوپره‌ماتیست روس می‌رود؛ مالویچ در توضیح فرم‌های خالص خود می‌گفت: «هنر دیگر در خدمت به دولت و مذهب نیست و آن اشتیاق را ندارد که تاریخ و آداب و رسوم ...

ادامه نوشته

بررسی کتاب‌های حوزه نقاشی

به گزارش تندیس و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این نشست جواد حسنجانی، منتقد هنری با اشاره به وضعیت نشر کتاب‌های هنری و به خصوص نقاشی  گفت: «در این نشست به کارنامه نشر سال کاری گذشته در زمینه نقاشی می‌پردازیم.» [pullquote]حسنجانی:موجی از روشنفکران و پژوهشگران ...

ادامه نوشته

نگاهی به آثار بابک روشنی‌نژاد در گالری اثر

گالری اثر

نقاشی این هنرمند در عین اینکه میل به برجهیدن از سطح دوبعدی بوم دارد، بسیار قاعده‌مند و استوار است. تاش‌های حجیم رنگ که به مواد مذاب آتشفشانی می‌مانند در حالتی بین طغیان و پذیرش تقدیر خود فریز شده‌اند. این تاش‌ها در حالتی از رضامندی به قرار گرفتن و بیرون نزدن ...

ادامه نوشته
مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.