دوشنبه , ۳ مهر ۱۳۹۶
خانه | پژوهش | مقالات

مقالات

پرویز تناولی و مارینو مارینی | آیرونی نوسنت‌گرایی

پرویز تناولی

پرویز تناولی و مارینو مارینی | آیرونی نوسنت‌گرایی به بهانه نمایش شیرهای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر تهران سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی سال ۱۳۸۷ نقطه‌ی عطفی در جهش‌های اقتصاد هنر ایران بود، اثر مجسمه‌ساز ایرانی پرویز تناولی با رقم باورنکردنی ۲۵۰۰ هزار دلار به فروش رسید. رکودهای ...

ادامه نوشته

حق کپی رایت آثار هنری با پیوستن به کنوانسیون برن

کپی رایت

حق کپی رایت اثر هنری با پیوستن به کنوانسیون برن نگاهی به روند کپی رایت در ایران سایت تندیس به قلم عسل ازگلی تقریباً تمامی آثار هنری شامل طراحی‌ها، آثار حجمی، نوشته‌ها و…می توانند موضوع آثار مورد حمایت از طریق حقوق مالکیت فکری قرار گیرند. به عنوان مثال، یک اثر ...

ادامه نوشته

بایدها و نباید ها در نوشتن استیتمنت

پرونده ای در باب اقتصاد هنر بخش سوم | چرا باید استیتمنت بنویسم؟ نوشتن استیتمنت کار احمقانه‌ایى به نظر می‌رسد. اگر قرار بود احساسات و درونیات خودم را با نوشتن بیان کنم نویسنده می‌شدم. همه هدف من در خلق اثر هنرى اینست که احساساتم را به زبان بصرى بیان کنم. چرا نباید مخاطب را آزاد بگذارم تا هنر من را تماشا کند و برداشت خودش را داشته‌باشد؟ #بازخوانی

ادامه نوشته

رویکردهای آلترناتیو در عکاسی معاصر| راس فرکلوت

راس فرکلوت

لازلو موهولی ناگی عکاس مشهور جمله جذابی با این عنوان دارد که می‌گوید: "دشمن عکاسی در چارچوب معمول آن است، قوانین از پیش تعریف شده ای که به ما نحوه انجام کار را نشان می‌دهد و راه رهایی عکاسی، تجربه گرایی است. " این جمله در خصوص راس فرکلوت به خوبی صدق می‌کند. او عکاس جوانی است که سعی در تجربه کردن و آزمون خطا در انواع تکنیک‌های چاپ آلترناتیو و شیوه برخورد با مدیوم عکاسی دارد. او دست به نقاشی‌ای عکس پایه میزند و مواد خام خود را از مواد حساس کاغذ عکاسی برمی‌دارد و با آن به فرایند کاهشی از سطح خود دست می زند. او از هرگونه اتفاق و بازی اهتراز نمی‌کند و بسیار رها عمل می‌کند . این عکاس فاین آرت که در دالاس زندگی و کار می‌کند و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد عکاسی در Texas Woman's University می باشد.

ادامه نوشته

پرونده پرتره| بررسی دوران بیزانس (قسمت دوم)

بیزانس

بخش ششم چهره‌نگاری دوره‌ی بیزانس ، (قسمت دوم) هنگامی که طرفداران شمایل‌نگاری، بعد از یک قرن عقب‌نشینی، دوباره به قدرت رسیدند، نقاشی‌های داخل کلیساها دیگر تصاویری نبودندکه فقط برای بیسوادان قابل استفاده باشند تا آنها بتوانند مسیح، آموزه‌هایش و مصائبش را بشناسند؛ بلکه نشانه‌های رمزآمیز جهان فوق‌طبیعی بودند. "تفکر مسیحی، با تاکیدش بر فرد عیسی مسیح، به هنری فیگوراتیو نیازمند بود، بنابراین مسیحیت نمی‌توانست میراث هنری باستان را کنار نهد؛ اما مسیحیت .... ادامه در سایت تندیس

ادامه نوشته

پرونده پرتره: بررسی دوران بیزانس

بخش ششم/ هنر بیزانسی حتی هنگامی که در خدمت امپراطوران بود، خصلت دین سالارانه‌اش را حفظ کرد؛ زیرا امپراطور فرمانروای الهی به شمار می‌آمد. وظیفه‌ی هنرمند بیزانسی برگردانیدن افکار و نظرات علمای الهی به زبان هنر بود؛ و از این رو، هنر فاقد شخصیت فردی، و مقید به سنت بود."

ادامه نوشته

در آغوش مادران پنهان

مادران پنهان شرح تصویری یکی از عجیبت ترین وقایع دوران ابتدایی اختراع عکاسی است . در دوران ویکتوریایی مادران مجبور بودند برای عکاسی از فرزندانشان خود را به صورت های مختلف پنهان کنند . تصاویری که امروزه در کتاب مادران پنهان بعد از ۱۴۰ سال منتشر شده است .   ...

ادامه نوشته

مسایل حقوقی – بخش آخر – اهداف

در بخش پایانی از پرونده جعل و از آن خودساری در هنر، در ادامه آخرین مقاله که به مسایل حقوقی در مبحث از آن خودسازی و تغییر شکل پرداخته بود، با بررسی تاثیر اهداف هنرمندان از بکارگیری این رویکرد در خلق آثار هنری این پرونده را به پایان می بریم. از آن ...

ادامه نوشته

پرونده هنر چیست | بخش اول: مرمت و معنا

بخش دیگر  را اینجا بخوانید: پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش اول) پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش دوم) تحرک بازار هنر و گسترش تبادلات آثار هنری در گالری‌ها و حراجی‌ها ایجاباتی را پدید آورده‌اند. یکی از برجسته‌ترین این اتفاقات، شکل‌گیری حوزه مرمت و حفاظت آثار هنری بخصوص ...

ادامه نوشته
مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.