دوشنبه , ۳ مهر ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی | نقد | واریانس نقاشی‌های سامان فرهنگی در گالری دید

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

واریانس نقاشی‌های سامان فرهنگی در گالری دید

 نمایشگاه نقاشی  واریانس سامان فرهنگی در گالری دید
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
saman farhang did gallery 15

ابداعات و ارزش‌های جسورانه در هنر مدرن به شکل وسیعی ظهور کرده و پذیرفته شده است. اینکه هنرمندان به ظاهر طبیعت اکتفا نکنند حاصل جریان‌های متفاوتی است؛ که عمده‌ی آن، توجه انسان به چگونگی روند آنچه در ذهن رخ می‌دهد است بخصوص در این برهه‌ی تاریخی…

حکم قدیمی که نقاشان هرآنچه را که می‌بینند باید بکشند، در خود دارای تناقضی است. نقاشان هرچه بیشتر در طبیعت غور کردند چیزی بیش از ظاهر و روابط واقعگرایانه‌ی از پیش تعیین شده را در ذهن دیدند.saman farhang did gallery 4

ذهن انسان آنچه را که در گذشته تجربه کرده می‌فهمد، پس تکلیف امر والا و  خلاق چه می‌شود. چیزی که ما آن را هنوز ندیده‌ایم و برای بار اول مشاهده می‌کنیم چه حسی در ما ایجاد می‌کند. تغییر فرم‌ لباس‌ها و ساختمان‌ها، ماشین‌ها و کارکردها همگی این حس را ایجاد می‌کنند؛ وقتی برای بار اول با دستگاه موبایل برخورد کردیم و یا با موتور سه چرخه و یا ماشینی گرد و منحنی همینطور. تمایز یک ماشین مدل دهه‌ی شصت با دهه‌ی نود در چیست؟

این‌ها همگی حاصل استقرار و عبور از ترسِ  مواجه شدن با اشیا و چیزهای جدید است؛ آنچه ذهن تابه حال با آن برخورد نکرده است.saman farhang did gallery 14

ما به یاد داریم که چگونه نقاشان اولیه برای کشیدن چهره از یک سری شکل‌های ساده بهره می‌بردند و بعدها هنرمندان قدیم به جای آنکه از روی صورت واقعی شبیه‌سازی کنند، از دیده‌های خود پیروی نمی‌کردند، بلکه پیرو داشته‌های خود بودند. حضور رستم در نگاره‌های ما با علائمی تشخیص داده می‌شود؛ اسب سفید، پوست و کلاه شاخ دار و غیره که اشاره به ذات شخصیت رستم دارد، نه فرم دماغ، دهان و صورت او.

روایت داستان‌ها و ابراز اندیشه‌ها، منطق نقاشان قدیم بود؛ باوجود بازنمایی دقیق و خلق پرسپکتیو و دستگاه عکاسی در دوران رنسانس به بعد صورت ظاهرجهان عین به عین بازسازی گردید و نقاشان پس از این، بعداً به قراردادهای قوانین تصویری طبیعت توجه کردند. آنچه امروز مبانی بصری جهان مدرن نامیده می‌شود و سعی کرده‌اند از شکل‌ها و فرم‌های فراگرفته خود در برابر بیان مفاهیم انتزاعی مانند: خشم، محبت، اندیشه و یا تضاد بهره ببرند.saman farhang did gallery 23

این هفته نمایشگاهی از آثار مدرن و فرم‌گرا در گالری دید برپا گردیده است. هنرمند جوان سامان فرهنگی با ارایه آثار خود سعی در واکاوی مفهوم تضاد و تعدد دارد.

شانزده تابلو با تکنیک میکس مدیا در ابعاد متفاوت ۴۵×۵۰ تا ۱۲۰×۸۰ سانتی‌متر در این کارنما به معرض دید درآمده است.

آثار فرهنگی عمدتاً روی بوم و یا کاغذ عکاسی ابریشمی کار شده‌اند. خود او که عکاس و نقاش است؛ نقاشی را در دانشگاه آموخته و سعی دارد تکنیک خود را در مدیای نقاشی گسترش دهد.

تعدد تکنیک‌های به‌کاررفته در آثار گواه از جریانی تجربه‌گرا دارد، که همین امر انسجام یک نمایشگاه انفرادی را زیر سؤال خواهد برد.saman farhang did gallery 20

مشخصاً روند رشد هنرمند در آثارش، سرعت و قابلیت بسیاری را نمایان می‌کند، به‌خصوص برتری آثار روی کاغذ وی، اما این رشد در چه جهتی شکل می‌گیرد؟

در تطابق بیانیه هنرمند با رفتار بصری حاکم در هنر معاصر، تلاشی را در جهت هماهنگ کردن عمل  شخصی نقاشی فرهنگی با مفاهیم  پایه ای  در هنر هستیم، به‌قولی تقدم نقاشی بر نیت هنرمند در ارایه بیانیه مشهود است. جملات شاعرانه وسمبولیک نوشته شده در بیانیه مالامال از کنایه‌ها و صنایم تشبیهی ادبی است؛ آنچنان که می‌گوید: «پرده‌ی سفید نقاشی چون آبگینه‌ای زنگار گرفته و یا برکه زلال است؛ که هجمه‌ی تصاویر منکسر در آن به وحدت همنشینی رنگ‌ و فرم‌ها می‌رسند.»saman farhang did gallery 1

آیا این روزها داشتن ابهام و شفاف نبودن رویکرد یک اتفاق هنری، کمکی به گسترش مخاطبان آن می‌کند؟ انتخاب سوژه‌ی بیانیه ظاهراً از روی اجبار صورت گرفته است. تضاد به نوعی اصلی‌ترین پایه هر کنش و عمل انسانی است که در نقاشی هم مشهود است. در اینجا به‌سختی می‌توان ادله‌ای برای وجود نیت از پیش  تعیین شده‌ای دال بر بررسی مفهوم تضاد در آثار فرهنگی مشاهده کرد. صرفاً  اتکا به استفاده از کاردک، خراش وپاچش  و ریزش رنگ نمی‌تواند عاملی برای بررسی تضاد در اثر هنری باشد. این رویکردی عملی است و نه نظری. نقطه‌ی عزیمت  هر هنرمندی از طبیعت است؛  در بسیاری از آثار فرهنگی ، هندسه پنهان  در روابط عناصر بصری گواهِ استفاده از فضای منظره‌نگارانه‌ای است که با قرار دادن نقطه‌ی دید روی خط میانیِ تابلو نقاشی، سعی در ایجاد عمق دارد.saman farhang did gallery 3

در این نمایشگاه هستی‌شناسی هنرمند استوار بر اغتشاش در زمان معاصر است. استفاده از عنوان بیان‌گرا و یا اکسپرسیونیسم در این آثار شاید کاملاً مناسب نباشد، اما برچسب مفیدی است که امکان دسته‌بندی آثار هنرمند را فراهم می‌آورد، و تکیه‌گاه زیبایی‌شناسی او را  به هنرمندان گذشته به‌وضوح نشان می‌دهد.

هنرمندان امروز چه خوب و چه بد نیازمند ابداع و ابتکار هستند، همراه با دقت در ارایه هنرشان. در این کارنما عدم وجود بیوگرافی در بروشور نمایشگاه، دسته‌بندی و بررسی تک تک آثار، توضیحات مناسب و دقیق روی لیبل تابلوها همگی کمبودهایی است که تلاش گالری و هنرمند را خدشه‌دار می‌کند.saman farhang did gallery 8

عکس: محدثه شادمهر

نمایشگاه نقاشی واریانس سامان فرهنگی در گالری دید

نقد نمایشگاه دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

reza doust gallery homa 12

رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها

رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها نمایشگاه آتلیه به مثابه پرتره در گالری هما سایت تندیس قلم جاوید رمضانی نقاشی برای رنگ‌ها رهیافت هنر جدید در تقابل با هنر بومی و سنتی، فراخواندن اندیشه‌ و فردیت برای ایجاد تغییر است. این تغییر در بافت اندیشه‌ی فکری غرب و شرق نمادی از عصر جدید …

۰ comments

 

گروه مرمت آثار هنری آوام

نوشته‌های پیشنهادی

بناهای تاریخی

مسابقه عکاسی بناهای تاریخی ویکی پدیا

مسابقه عکاسی بناهای تاریخی ویکی پدیا مهلت ارسال آثار ۱۵ مهر wiki loves monument امسال ...

کیومرث کیاست

گفت‌وگو با کیومرث کیاست | هویت مساوی است با رنج

گفت‌وگو با کیومرث کیاست | هویت مساوی است با رنج گفت‌وگو جاوید رمضانی با کیومرث ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.