دوشنبه , ۳ مهر ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی | نقد | رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها

نمایشگاه آتلیه به مثابه پرتره در گالری هما

رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها

رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها
نمایشگاه آتلیه به مثابه پرتره در گالری هما

سایت تندیس قلم جاوید رمضانی

نقاشی برای رنگ‌ها

reza doust gallery homa 26 رهیافت هنر جدید در تقابل با هنر بومی و سنتی، فراخواندن اندیشه‌ و فردیت برای ایجاد تغییر است. این تغییر در بافت اندیشه‌ی فکری غرب و شرق نمادی از عصر جدید به شمار می‌رود. نقاشان متولد دهه‌ی چهل و پنجاه شمسی بار این تغییر را در طوفان‌های اجتماعی بر دوش کشیدند؛ آنانی که در میان تحصیل با تعطیلی دانشگاه‌ها مواجه گردیدند و فشار هنر بومی بر سازوکار تفکر هنری آنان همراه با مقابله با تجددخواهی فضای اجتماعی دوچندان گردید. هنرمندانی که درادامه مکاتب کمال‌الملک و نگارگری مشغول به تحصیل بودند و در میانه‌ی راه رشد کردن هنر مدرن، به سمت هویتی کاملاً غیرقابل آشتی با ره آورد هنر دیگران در آن سوی آب‌ها مواجه گردیدند. این الگوهای ضدونقیض شیوه‌های هنری آنان را متأثر و یا متوقف نمود.reza doust gallery homa 25 رضا دوست متولد ۱۳۳۹ شمسی، هنرمندی است که پس از سی سال دوری از وطن نمایشگاهی از نقاشی‌های خود را در گالری هما ترتیب داده است.
وی دیپلم نقاشی را از هنرستان هنرهای تجسمی اصفهان دریافت کرد و بعدها در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تهران راه یافت، و درست در سال ۶۸ فارغ‌التحصیل گردید.
با این همه جهان آموزش حرفه‌ای هنر او در سال‌های کودکی آغاز گردید و از پنج سالگی نزد استادکار اصفهانی اکبر پاک نهاد به کارآموزی نگارگری ‌پرداخت و اولین آثار قابل ارائه خود را در سال‌های دبستان برای فروش به بازار هنر بومی میدان نقش جهان می‌برد.
سازوکار آموزش هنر سنتی به زودی او را حرفه‌ای کرد، به‌طوری که در سال‌های راهنمایی به‌ ترسیم اشیا و مناظر واقع‌نما رو آورد.reza doust gallery homa 17 رضا دوست در هنرستان، نقاشی سنتی را رها کرد و در پی آموزه‌های مدرن به دانشگاه تهران رفت. ورود او مصادف شد با انقلاب اسلامی و جریان پرتلاطم تضارب اندیشه‌ها. اساتید وی در دانشگاه هانیبال‌ الخاص، درخشانی و ایوب امدادیان بودند؛ و شاید  بتوان از مؤثرترین استادان و بعدها دوست و همکارش یعقوب عمامه پیچ را نام برد. برخورد وی با این نقاشان و حال و هوای اجتماعی آن دوران او را به سمت نوعی بیان‌گری و اکسپرسیون در روش و رویکرد آثارش‌ سوق داد که همین سبک و سیاق تا امروز در کارنمای او دیده می‌شود.reza doust gallery homa 18 رابطه‌ی رنگ‌ها و زبان، و بیان آنها با مضمون آثار دغدغه‌ای است که حاصل نگاهی کاربردی به متریال و تکنیک نقاشی در نحوه‌ی عمل نقاشانه اوست. آثار ارائه شده در این کارنما شامل ۲۶ اثر در ابعاد متوسط با تکنیک رنگ روغن روی بوم و مقوا می‌شود.
رنگ‌هایی با بافت حجیم، و تأمل بر اشیا و عناصر تصویری همراه با پویایی در ترکیب‌بندی بستر نقاشی‌های او را شکل داده‌اند. رابطه‌ی لحن اکسپرسیون و سختی در زیست هنرمندان امری دیده شده است. این نگره در معنا و صورت آثار رضا دوست مشهود است. ارتزاق از راه نقاشی، دوران کودکی در سال‌هایی که رونق هنر تحت تأثیر تحولات اجتماعی زایل گشته بود، جهان سخت و پررنج هنرمند را شکل داده که غایتاً؛ همین امر او را واداشت تا ترک وطن گوید. نگرش و ماده کار خلاقه رضا دوست در این نمایشگاه در عمل نقاشی خلاصه می‌شود. این عمل بیشتر تحت تأثیر خاطرات اوست، خاطراتی که از جهان دو پاره‌ی وطنِ پشت سرگذاشته‌اش نشأت می‌گیرد، فنی که بیشتر با توجه به ترکیب‌بندی، هارمونی رنگ و بافت منحصر به فردی که با ضربات قلم‌مو حاصل می‌گردد نمایان شده است.reza doust gallery homa 6 در میان آثار دیده شده در این رخداد، سه اثر که حامل عنصر تصویری خط هستند در سوگ هانیبال الخاص نقاش معاصر ایرانی پدید آمده‌اند، گرچه رضا دوست هیچ شباهتی حداقل در این کارنما به رویکرد و هستی شناسی اجتماعی الخاص ندارد.reza doust gallery homa 29 نقطه‌ی برجسته و قابل تأمل نمایشگاه این هنرمند، ارائه دفترچه‌هایی از طراحی و یادداشت‌هایی است که حساسیت وی را به نقد اجتماعی آشکار می‌کند. رویکرد نقاش به اشیاء آتلیه خود و انتخاب لحنی که در این کارنما داشته است؛ با توجه به آثار ارائه شده او در خارج از ایران گواه برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی کار و شکل‌دهی به روندی است که سعی در فهم این نقاش دیده نشده، برای مخاطبان هم وطن او دارد. reza doust gallery homa 20 وی با تسلطی که بر زبان هنری بومی خود دارد و ادغام این فنون با نقاشی مدرن، اکسپرسیون تصویری را واکنشی در برابر جهان معاصر می‌داند و مشخصاً جریان‌های غالب بیانگرایی جدید دهه‌ی هشتاد میلادی در آلمان و ایتالیا بر آثار متأخر او تأثیرگذار نبوده‌اند؛ وجود خطوط متحرک، غلبه‌ی فضاسازی‌های مرکزگریز و رنگ‌های تیره شکلی از آبستره‌ی تکنیکال را پدید آورده‌ که نوعی رومانتیسم سیاه و شاعرانه را در کنار دست نوشته‌ها و دریافت شهودی هنرمند شکل می‌دهند.reza doust gallery homa 21 غیاب اشیا در تداوم آثار ارائه شده‌ی خارج از ایران هنرمند، فقدان نگاه پدیداری به مقولات و محسوسات را آشکارتر می‌گرداند؛ آنچنان که در این کارنما اشیا بیشتر بهانه‌ای برای قدرت نمایی در طراحی و شناخت رنگ هستند. بازنمایی ظروف تیوپ‌های رنگ و تلألو نور بر گستره‌ی احجام روی میزها توان و شناخت هنرمند را از فضا و مفهوم آکادمیک نقاشی نشان می‌دهد، تا نیت برای ایجاد تجربه زیبایی‌شناسانه مخاطب.reza doust gallery homa 39 انتخاب و استراتژی نمایش این مجموعه شاید در حد و اندازه‌های چنین هنرمند بیان‌گرا و توانایی چندان مقبول به نظر نیاید، اما گواه برنامه‌ریزی برای حضور بیشتر این هنرمند در فضای تجسمی ایران است.reza doust gallery homa 40

نقد نمایشگاه‌های پیشین به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

hamed nouraei azad art gallery 8

فقدان دوران فلز نقد نمایشگاه ۲:۳۰ دقیقه بامداد حامد نورایی

فقدان دوران فلز نقدی بر نمایشگاه ۲:۳۰ دقیقه بامداد حامد نورایی گالری طراحان آزاد سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی فقدان دوران فلز ما انسان‌ها را خالقان معنای نشانه‌ها می‌دانند. عالمان معتقدند ما هستیم که معانی نشانه‌ها را می‌سازیم. این فعل با اعمال معنابخش انجام می‌گیرد؛ اشیا و نشانه‌ها به خودی خود معنایی ندارند، زمانی …

۰ comments
nasim goli nack gallery 28

نقد نمایشگاه چیدمان نسیم گلی | نمایشگاهی میان سفیدی و سیاهی

نقد نمایشگاه چیدمان نسیم گلی | نمایشگاهی میان سفیدی و سیاهی نقدی بر نمایشگاه نظام ناحیه‌ای در گالری نک سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی رابطه‌ی عکاسی و مطلقیت سیاه و سفید فرضی مثالی است. انسان متولد می‌شود و از دنیا می‌رود، مثالی از سیاهی و سفیدی اینکه ورود انسان آغاز روشنی و سفیدی است، …

۰ comments
گروه مرمت آثار هنری آوام

نوشته‌های پیشنهادی

کیومرث کیاست

گفت‌وگو با کیومرث کیاست | هویت مساوی است با رنج

گفت‌وگو با کیومرث کیاست | هویت مساوی است با رنج گفت‌وگو جاوید رمضانی با کیومرث ...

سعید امدادیان

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز نقدی بر نمایشگاه سعید امدادیان در گالری هور ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.