خانه | پژوهش | پیشنهاد بنیاد کریستیز برای انتخاب بهترین قاب برای حفاظت و مرمت آثار هنری

10 نکته مهم در مورد انتخاب بهترین قاب در گفتگوی بنیاد کریستیز با متیو جونز، مدیر ارشد قاب سازی و مرمت آثار جان جونز لندن

پیشنهاد بنیاد کریستیز برای انتخاب بهترین قاب برای حفاظت و مرمت آثار هنری

پیشنهاد بنیاد کریستیز برای انتخاب بهترین قاب برای حفاظت و مرمت آثار هنری
۱۰ نکته تخصصی مهم در مورد انتخاب بهترین قاب در گفت‌وگوی بنیاد کریستی با متیو جونز، مدیر ارشد قاب سازی و مرمت آثار جان جونز لندن

آنچه در مورد قاب کردن اثر هنری باید بدانیم

قاب کردن اصولی مرحله مهم در حفاظت و مرمت آثار هنری

سایت تندیس ترجمه امیر خیری

framing restoration conservation11

۱- انتخاب قاب فقط به سلیقه مربوط نیست

در انتخاب قاب، فقط رنگ و جنس مهم نیستند. وقتی کاری به استودیو ما می‌­آید، ما با در نظر گرفتن اینکه قاب، نه تنها اثر را بهتر جلوه می‌دهد، بلکه از تخریب و آسیب آن محافظت می‌‌کند، آن را بررسی می‌­کنیم. همچنین جایی که کار نمایش داده می‌­شود نیز مهم است.  آیا قرار است برای سال‌­ها در یک مکان بماند، در گالری یا خانه‌­ای، یا قرار است جابه‌جا شود؟ همه‌ی این سؤال‌ها به ما می‌­گوید که بهترین قاب کدام است. ما گزارش‌­ها را بررسی می­‌کنیم و توصیه همیشگی‌­مان به سفارش دهنده این است که محل نگه­داری کار را ببینیم، تا بتوانیم ارزیابی­‌ها را انجام دهیم.framing restoration conservation1

۲- حساس بودن به زمان اثر: آگاهی از گذشته‌ی یک کار می­‌تواند برای طراحی قاب مفید باشد

هنگام ساخت یک قاب، با در نظر گرفتن اینکه کار قبلاً چگونه قاب شده است؛ من اول گذشته‌ی کار را بررسی می‌کنم، اینکه گالری‌دار­ها، هنربانان و خود هنرمندان چه قابی را انتخاب کرده‌اند. در کنار این تحقیق­‌ها، دیدن نمایشگاه­‌ها راهنمای خوبی برای آراستن کارهای استادان قدیمی تا هنرمندان معاصر هستند. همه‌ی کارهایی که من انجام می‌­دهم بر پایه‌ی اطلاعات و دانش است. حدود ۳۰ سال است که در حال ساختن قاب هستم و می‌­توانم صادقانه بگویم که همیشه در حال یادگیری بوده‌ام.framing restoration conservation33

۳- قاب‌­های اصلی را می­‌توان نجات داد

گاهی اوقات کاری ارائه می‌­شود که به دلایل زیبایی‌شناسی و تاریخی باید در قاب اصلی خود باقی بماند. این چیزی است که در بسیاری از کارهای قدیمی دیده می‌­شود. در حال حاظر، تعداد قابل توجهی از کارهای زیبای موزه‌ی هنرهای مدرن بریتانیا، که اخیراً با آنها کار کرده­‌ایم، مانند «بن نیکلسون» و «هنری مور» اینگونه هستند. در این مورد، مهم این است که امنیت قاب قدیمی را بررسی کنیم و تا جایی که ممکن است آن را بهبود بخشیم – اغلب کارهای زیادی می‌توان انجام داد تا کیفیت و طول عمر آن بهبود یابد.

ما اخیراً برای نقاشی­‌های نمایشگاه، «هنری مور»، «از کاغذ تا برنز» در «وادسون منور» قاب درست کردیم. برای این کار با بنیاد «هنری مور» همکاری کردیم تا مطمئن شویم قاب‌­های ما با طرح­‌هایی که همیشه کارهای او در آن قرار گرفته بود، هماهنگ باشند. در «جان جونز» آرشیو تصاویر قاب‌­هایی را داریم که به ما کمک می­‌کنند تا به رویکرد هنرمند وفادار بمانیم. گاهی اوقات اگر اثر هنری در قاب اصلی خود بد قرار گرفته باشد به آن آسیب می­‌زند، این همان جایی است که ما اول آن را بررسی کرده و سپس کارمان را شروع می‌­کنیم.framing restoration conservation44

۴- محل قرارگیری اثر می‌­تواند به اندازه‌ی قاب مهم باشد

وقتی کاری به دستمان می‌­رسد، وارد یک محیط امن، با رطوبت و دمای کنترل شده می‌­شود، به خصوص برای کارهایی که روی کاغذ است. اگرچه که خانه مشتری­‌ها، حتی موزه­‌ها و گالری­‌ها همیشه اینچنین سازماندهی شده نیستند. کسانی که نگران ایجاد محیط مناسب برای آثار هنری هستند، می­‌توانند از متخصص اندازه‌گیری اشعه UV و سطح رطوبت کمک بگیرند. به‌عنوان یک قابساز وظیفه شناس، همیشه می­‌گویم که کار ما تا زمانی که اثر روی دیوار قرار نگرفته، تمام نشده است. بعد از آن ما می‌­توانیم از امنیت اثر مطمئن شویم.framing restoration conservation55

۵- از قاب­‌ها برای ایجاد یک محیط محافظت شده استفاده کنید

وقتی یک اثر در مکانی نمایش داده می‌شود که از شرایط ایده آل به‌دور است – جای بسیار مرطوب یا پر نور- قاب باید قادر باشد تا با شرایط بیرونی مقابله کند یا شرایط حفاظتی خوبی برای اثر به وجود آورد. کار ما در کارگاه حفاظت و نگهداری این است که فضای مهر و موم شده­‌ای ایجاد کنیم تا محیط مناسبی برای مقابله با عوامل خارجی به وجود آید، مثلاً این را به مجموعه‌­ای که در حال جابه‌جایی از لندن به سنگاپور است توصیه می­‌کنم.

با این وجود مهم است هر کاری با اثر می‌کنید، به آن آسیب نرسانید. ما قبل از قرار دادن اثر در قاب، کارهایی نظیر تمیز کردن و ضد اسیدی کردن قطعه و جایگزین کردن فیبرهای پنبه‌­ای با کیفیت به جای خمیر چوب را برای ایزوله کردن قاب از اتفاقات بیرونی انجام می­‌دهیم. متریال­‌های انتخاب شده برای قاب کردن اثر، در کنترل شرایط محیطی دخیل هستند، مثل Artsorb  برای کنترل رطوبت و تخته­‌های Microchamber برای جلوگیری از آلودگی.framing restoration conservation66

۶- شیشه را با دقت انتخاب کنید.

گاهی اوقات وقت بیشتری برای انتخاب شیشه تا طراحی قاب می­‌گذاریم. هنگام انتخاب مناسب‌ترین شیشه، پنج نکته‌ی مهم را باید در نظر گرفت.

اولین و مهم‌­ترین، فیلترUV: از محو و کم‌رنگ شدن رنگ‌­ها جلوگیری می­‌کند که تهدید­آمیزترین خطر است.

دوم: استفاده از متریال‌­هایی با انعکاس کم که مشکلی در هنگام نمایش ایجاد نکند.

سوم: در نظر گرفتن ایمنی. متریال قاب باید خطر شکستن در حمل و نقل را به حداقل برساند.

چهارم: وزن. بعضی مواد می­‌توانند قاب را فوق‌العاده سنگین کنند، ولی ما از اکرلیکی استفاده می‌­کنیم که وزن را تا ۵۰ درصد کاهش می­‌دهد.

و  نکته‌ی آخر: هزینه، که به اولویت‌­های مشتری و اثر برمی­‌گردد و به انتخاب‌ها بستگی دارد.framing restoration conservation77

۷- قاب­‌های مرسوم و عادی همیشه جوابگو نیستند، از چالش نترسید

قاب ساده برای هر اثری مناسب نیست: مدت­‌ها پیش ما برای نمایش استنسیل­‌های بنکسی(Banksy)، جعبه­‌های نور سفارشی تولید کردیم و حتی برای پیچیده‌­ترین طرح‌­ها راه‌‎حل­‌های خلاقانه­‌ای ارائه دادیم.

رالف لورن با یک پرچم بسیار قدیمی و نازک پیش ما آمد. چالش ما این بود که آن را به پاریس منتقل کنیم و بالای یک دیوار بسیار بلند به نمایش بگذاریم. ما یک چارچوب منعطف ساختیم که به اثر اجازه می­‌داد رها و آزاد باشد، سپس یک قاب دو تکه‌ی بزرگ طلایی رنگ به آن اضاف کردیم، این کار را هنگام پایین آوردن انجام دادیم. این یک چالش بزرگ بود، به‌ویژه که ما در تلاش بودیم این پروژه را برای رابط‌هایمان در آمریکا شرح دهیم. با این حال کار نصب شد و فوق‌العاده به نظر می­‌رسید. طرح ما کامل شده بود.framing restoration conservation88

۸- مجسمه­‌ها هم به ظاهر خوب نیاز دارند

در حالی که پایه مجسمه می­‌تواند ساده و سفید باشد، ما سعی می­‌کنیم قطعاتی که در مجسمه‌سازی استفاده می‌شود را روی آن کار کرده و جلب توجه کنیم، مانند کار «لیز نیل» که در مجموعه‌ی اختصاصی «جان جونز» آن را نمایش دادیم، و این باز هم مهم است که مجسمه کجا نصب شده و چه چیزی کنارش نمایش داده می‌­شود.

درست است که این کا­رها ظاهری و برای جلب توجه است، اما پایه‌ی اثر باید بتواند آنها را تحمل کند. از دیگر نکته­‌هایی که باید در نظر گرفته شود؛ اندازه، موارد استفاده و امنیت کار است.framing restoration conservation

۹- قاب همیشه ضروری نیست

من هیچ وقت واهمه‌ای ندارم که بگویم کاری به قاب نیاز ندارد، این چیزی است که اتفاق می­‌افتد و من مشکلی با آن ندارم. در سالن نمایش «جان جونز»، یک نقاشی را بدون قاب آویزان کردم. با این حال با همکاری هنرمند از ابتدا پنلی که شکل و عمق درستی داشت، ساختیم که به خوبی روی دیوار نشست. شاید یک روز برای محافظت از اثر قابش کنیم، اما از لحاظ زیبایی‌شناسی نیازی نیست.framing restoration conservation99

۱۰- قاب خوب می­‌تواند اثر را دگرگون کند

یک قاب خوب می­‌تواند کار را کاملاً متحول کند. دوست دارم نتیجه‌ی کارهایمان «اوه، چه جالب است» باشد. وقتی برای اولین بار کاری را قاب شده می‌­بینید، باید بلافاصله به‌سمت خود تصویر کشیده شوید. سپس دوست داریم نگاهتان به قاب بیفتد و در آخر به رابطه‌­ای کلی بین آن­ها برسید. اگر قاب نقص کوچکی داشته باشد یا بالانس رنگی نباشد، مانع از لذت بردن شما می­‌شود. هارمونی در این کار خیلی مهم است.

مقالات مرتبط با مرمت آثار هنری را در لینک‌های زیر دنبال کنید:

fack Signatures1

هفت راز مهم در مورد امضا هنرمندان

هفت راز مهم در مورد امضا هنرمندان رازهایی که در امضای اثر هنری نهفته است | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر خیری قسمت اول از ۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان که در پس آن‌ها رمزهایی نهفته است منتشر شد. این شماره به قسمت دوم که شامل ۴ نکته بعدی است می‌پردازیم. هالی …

۰ comments
pablo picaso signature

چه رازهایی در امضای اثر هنری نهفته است

چه رازهایی در امضای اثر هنری نهفته است ۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان | قسمت اول سایت تندیس ترجمه امیر خیری ۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان که در پس آن‌ها رمزهایی نهفته است در ۲ قسمت ارائه می‌گردد.  هالی بلک مشاور متخصصان کریستی، مسئول مرمت و حفاظت آثار هنری، صاحب گالری …

۰ comments
Untitled 1

تهدید آثار بزرگ جهان توسط تبهکاری پنهان به نام صابون

تهدید آثار بزرگ جهان توسط تبهکاری پنهان به نام صابون رازهای مرمت نقاشی؛ مقصر، یک واکنش شیمیایی مرموز است مرمت آثار هنری سایت تندیس ترجمه امیر خیری گروهی از محققان در حال پیدا کردن راه حلی برای معضل ناپسندی هستند که در حال آسیب رساندن به سطح بوم های نقاشی در سراسر جهان است. دانشمندان …

۰ comments

 

گروه مرمت آثار هنری آوام

نوشته‌های پیشنهادی

موزه صنعتی

موزه صنعتی با حضور شهردار و بزرگان هنر افتتاح شد

موزه صنعتی با حضور شهردار و بزرگان هنر افتتاح شد موزه استاد علی اکبر صنعتی ...

پرویز تناولی

پرویز تناولی و مارینو مارینی | آیرونی نوسنت‌گرایی

پرویز تناولی و مارینو مارینی | آیرونی نوسنت‌گرایی به بهانه نمایش شیرهای پرویز تناولی در ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.