خانه | پژوهش | قاعده‌مند نشدن ادغام حروف در نستعلیق

ظرفیت‌های خط نستعلیق و بکارگیری آن‌ها در خلق آثار هنری

قاعده‌مند نشدن ادغام حروف در نستعلیق

قاعده‌مند نشدن ادغام حروف در نستعلیق
ظرفیت‌های خط نستعلیق و بکارگیری آن‌ها در خلق آثار هنری

سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب منصور خانکه

 

calligraphy mansour khanke 2 1

ادغام در نستعلیق

۱- منظور من از ادغام در نستعلیق، ترکیب جدید یا نسبتاً جدید دو یا چند حرف (شکل) موجود در نستعلیق است که قبل از این، و مطابق نظر غالب، شکل‌هایی از آن حروف با هم ترکیب‌پذیر نبودند، و هدف از ادغام، این است که ترکیبات جدید، ضمن رعایت هماهنگی، زیبایی و خوانایی، طراوت و تازگی به خط نستعلیق بدهند.
۲- برخی از ویژگی‌های پیشنهادی ترکیب حاصل از ادغام، عبارتند از:
– در ترکیب‌های مورد نظر، عموماً از امکانات موجود در خط نستعلیق استفاده می‌شود.
– این ترکیب‌ها، با توجه به هدف تعریف شده از ادغام در نستعلیق، نتیجه انتخاب حروف می‌باشند، یا تغییراتی که در آنها صورت می‌پذیرد که هر دو فرایند انتخاب و تغییر، آگاهانه و زیبایی‌شناسانه هستند.
– عموماً، امکان تحریر ترکیب‌ها، با قلم نی وجود دارد.
– در غالب موارد و در نگاه اول، ترکیب آشنا به نظر می‌رسد.
– اتصالات در ترکیب، طبیعی است؛ مثلاً در یک ترکیب دو حرفی، بیننده می‌پذیرد که حرف دوم ادامه‌ی منطقی حرف اول است.
– ترکیب خوانا و زیباست؛ که این ویژگی می‌تواند به این سبب حاصل شود که حروف در فرایند ترکیب، دفورمه و ابتر نمی‌شوند.
۳- در اینجا چند نمونه از ادغام در نستعلیق، جهت روشن‌تر شدن موضوع آورده می‌شود.
( لازم به ذکر است که نمونه‌ها بعد از طراحی، با نرم افزار گرافیکی اجرا شده‌اند.)calligraphy mansour khanke

۴- پیشنهاد می‌شود که تا زمان قاعده‌مند نشدن «ادغام حروف در نستعلیق»، حتی‌المقدور از این ترکیب‌ها استفاده نشود. که نکند برای درست‌تر کردن ابرویش، خدای ناکرده چشمش هم کور کنیم و کار به هرج و مرج بکشد و خلاقیت‌های پیش برنده بسیاری از نستعلیق نویسان را آن هم طی فرایندی چنـد صــــد سالـه، تبدیل به هیچ کنیم که نه تنها در هنر که در سیاست و … نیز، بعضی جاها همین کرده‌ایم. در هر صورت، من در مقاله‌ای جداگانه، پیشنهاد خودم را در مورد استادی خوشـنویس که برای قاعده‌مند کردن چنین ترکیباتی، واجد شرایط باشد، داده‌ام که در آنجا مطرح شده که این خوشنویس، می‌تواند نابغه خوشنویسی معاصر، استاد علی شیرازی باشد.

در پایان امیدوارم که این مبحث کوتاه ولی مهم، بتواند در جستجوگری و آزمایش‌گری ظرفیت‌های خط نستعلیق و بکارگیری آنها در خلق آثار هنری، سودمند باشد.calligraphy mansour khanke 2

طرح و اجرای لوگوی «ادغام در نستعلیق» ، از نگارنده متن است.

مطالب دیگر در رابطه با خوشنویسی را به قلم همین نویسنده در اینجا بخوانید:

گروه مرمت آثار هنری آوام

نوشته‌های پیشنهادی

مهرداد دریکوند

درباره‌ آثار مهرداد دریکوند (رهام) خلاقیت از آن‌سوی آب‌ها تا خاک لرستان

سایت تندیس به قلم حافظ روحانی رپورتاژ

حمـد میـرعمـاد

بررسی نظام تصویری حمد میرعماد

سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب منصور خانکه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.