خانه | نامه های نیمه ماه | نامه اول دی ماه |نقاشی و هندوانه

به امید يلداي فروش آثار هنري و رونق بازار اين همه گالري تازه افتتاح شده

نامه اول دی ماه |نقاشی و هندوانه

به قلم جاوید رمضانی 
رفته بودم برای شب یلدا هندوانه ای تهیه کنم که سر از یک میوه فروشی لوکس درآوردم . مانند بسیاری از اهالی هنر ، ما نیز مشتری میادین شهرداری هستیم ، که بیشتر در رده ی تولید هستند نه فروش و کمتر به مغازه های لوکس- میوه فروشی سر میزنیم. القصه، درمراودات با صاحب مغازه ناگهان بر روی دیوار،یک اثر نقاشی ملاحظه نمودم .اثری بود از بزرگان هنر معاصر. با کمی تعجب جویای احوال کار شدم که از کجا خریداری شده و چرا اینجا نصب گردید و غیره.

تصور بفرمایید که نشاط بنده از دیدن یک اثر نقاشی نفیس در یک مغازه و تصور حضور یکی از اهالی عموم ملت در گالری، یا یک رویداد فروش آثار در چه حد بود، که با توضیحات مغازه دار عزیز تبدیل به بهت گردید.هنر تجسمي هنر نامه اول ماه جاوید رمضانی اقتصاد هنر
ظاهراً مکان انتخاب شده ترفند گالری دار با ذوقی بوده که حوزه بازاریابی خود را به میوه فروشی گسترش داده بود.
همین چند روز پیش بود که در رسانه ها ، خبر رکورد شکنی گالری های تهران در نمایش آثار را ملاحظه نمودم. با قِران این خبر و آن اتفاق فهمیدم که چه تلاشی برای فروش و تولید در حوزه هنر جریان دارد و گویا کارخانه اندی وارهول در ابعاد بزرگ در هنر ما شکل گرفته است. تمام این پزهای عالمانه‌ی رسانه های متفکر ، ‌نقد‌اجتماعی و هستی‌شناسی مینیمال و غیره همگی جزئی از این کارخانه است.
عجیب آنکه یکی از دوستان قدیمی نقاش و گالری دار نیز، همین چند هفته قبل می گفت که آپارتمان خود را با باغ پرتغال تعویض نموده و محصولات باغ را با اهل و عیال برداشت نموده اند و تحفه ای از محصول را برایمان آوردند که خدا خیرشان دهد. فکر می کردم اگر ادوارد هاپر بود حتماً اثری با مضمون « نقاش بر بالای درخت پرتغال » را خلق می نمود.
واقعاً‌ که برای تعریف هنر این روزها فیلسوف لازم نداریم . همان که اندی وارهول گفت؛« هنر پول درآوردن است .» و هنرمند «کارخانه ایران خودرو»که دیگر جایی نمی توان رفت با این ترافیک جانکاه.
امیدوارم که یلدای فروش آثار هنری نیز سر برسد و بازار این همه گالری تازه افتتاح شده رونق یابد.

گروه مرمت آثار هنری آوام

نوشته‌های پیشنهادی

هنر مجسمه‌سازی

پرونده گزارش سال | ممارست و مداومت در هنر مجسمه سازی

به قلم سید مجتبی موسوی دانشکده هنرهای زیبا پس از انقلاب و از سال ۱۳۷۱، در رشته مجسمه‌سازی به پذیرش دانشجو اقدام کرد. ما ورودی سال ۷۵ بودیم. با وجود گذشت چهار سال از پذیرش دانشجو تا آن سال، هنوز بحث بر سر ماندن یا نماندن رشته مجسمه‌سازی، موضوعِ روز بود و هرازگاهی اخباری در مورد تعطیلی احتمالی این رشته می‌شنیدیم... ادامه در سایت تندیس

شهرام انتخابی

پرونده گزارش سال | شهرام انتخابی

در جست و جو با وجود هیاهوی امروزی بودن، منکر این حقیقت نمی‌توان بود که هنر معاصر نتوانسته است هنوز جایگزین سنت و فرهنگ بومی شود... ادامه در سایت تندیس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.